Merkityksellinen aamu

Miten sinun aamusi alkaa? Jokaisen meistä aamuvireys ja elämäntilanne on erilainen. Joku käy aamuisin juoksulenkillä, juo vihersmoothien tai joogaa, kun taas toinen juoksee bussiin kiireessä ilman aamupalaa. Joku nukkuu pitkään ja nauttii kahvista sanomalehden parissa, toisen herätessä lapsen itkuun tai jalat ristissä odottavan koiran kuoputukseen.

Alkoi aamusi millä tavalla tahansa, voit antaa aamuillesi hieman huomiota ja asettaa positiivisen vireen päivään heti herättyäsi.

Jos sinulla on lapsia, koita aloittaa päiväsi edes kymmenen minuuttia aiemmin, kuin lapsesi. Meditoi, kuulostele kehoa ja mieltä, mieti miten haluat tämän päiväsi elää. Jos lapset heräävät ensin, järjestä heille puuha, jossa he viihtyvät edes muutaman minuutin aamutoimien aikana ja ota oma aikasi sulkea silmät, hengittää ja kuulostella itseäsi sekä tulevaa päivää.

 

 

Nämä mindfullness-harjoitukset onnistuvat viemättä ylimääräistä aikaa juuri lainkaan:

1. Kun pääsi on vielä tyynyllä

Heti herättyäsi päässäsi alkaa pyöriä asioita tulevaan päivään liittyen. Ennen kuin nouset ylös sängystä, ota muutama minuutti aikaa ja tee rakastavan ystävällisyyden harjoitus. Tämä meditaatio lähettää ystävällisyyttä itsellesi sekä muille ja todella vaikuttaa siihen, miltä uuden päivän aloitus tuntuu.

Kuvittele ensin itsesi, makaamassa sängyllä. Sitten toista nämä lauseet itsellesi muutaman kerran:

May I be safe

May I be happy

May I be healthy

May I live with ease

Jos sinulla on vielä muutama minuutti lisää aikaa, voit lähettää rakastavaa ystävällisyyttä myös muille. Vaihda vain ”I” sanan tilalle ”she/he” ja toista taas lauseet. Lopulta voit ottaa haltuu myös isomman ryhmän, kuten perheenjäsenet, ystävät, sukulaiset, naapurit tai kaikki maailmassa ja vaihtaa ”I” tilalle sanan ”they”.

 

2. Aamupesuilla

Tee aamurituaalisi keskittyen vain siihen, mitä olet tekemässä sillä hetkellä. Hampaita pestessä tunne hammastahnatuubi käsissäsi puristaessasi tahnaa, katso peilistä suun liikkeitä liikuttaessa hammasharjaa, maista tahnan maku suussa ja haista miltä se tuoksuu. Älä arvioi tai tuomitse tapahtumia. Aisti vain ne juuri sellaisina kuin ne ovat. To-do -lista kyllä odottaa, vaikka keskittyisitkin vähän aikaan vain hetkeen. Suihkussa käydessäsi ota mukaan aromaattista öljyä sen mukaan, haluatko piristyä tai vaikka rentoutua. Tunne vesi ihollasi ja keskitä kaikki ajatuksesi vain suihkun tuntemiseen. Hyväksy päähän poukkoilevat muut ajatukset ja päästä ne menemään keskittyen jälleen suihkuun.

 

3. Pukeutuessa

Voit keskittyä tuntemaan miltä pukeminen tuntuu tai voit tehdä kiitollisuusharjoituksen. Mieti jokin tai joitakin asioita, joista olet kiitollinen juuri nyt. Asiat voivat olla hyvin yksityiskohtaisia tai hyvin pieniä, ihan miten sinä haluat. Voit olla kiitollinen, että lapsesi nukkui yöllä hyvin, että paitasi ei tarvitse silitystä tai että aurinko paistaa. Mieti miksi olet kiitollinen ja anna itsesi hukkua kiitollisuuden tunteeseen. Lyhyt harjoitus auttaa sinua muistamaa, mitä hyvää päivässä on.

 

4. Valmistautuessa päivään

Mitä haluat tehdä tänään? Mitä haluat saavuttaa? Mikä on tarpeeksi tälle päivälle? Asioiden ei tarvitse olla suuria. Voit haluta esimerkiksi pitää rauhallisen ruokatauon, käydä illalla koiran kanssa kävelyllä tai järjestellä siivouskaapin.

 

5. Ennen kuin aloitat työn tai muun päivän askareen

Mieti vielä hetki, mitä haluat tuntea tänään? Esimerkiksi jos olet hermostunut, voit päivän aikana toistaa itsellesi voimalausetta ”olen rohkea” tai ”olen vahva”. Jos haluat tuntea itsesi energiseksi, lauseesi voisi olla vaikka ”olen valmis tähän päivään” tai ”minä pystyn tähän”. Luomalla itsellesi mantran,voit vaikuttaa siihen, miten koet päivän. Jos ajattelet, että tulet olemaan stressaantunut, voit muistuttaa itseäsi rauhoittumaan mantralla ”hengitä sisään, hengitä ulos”.

 

Voit myös ottaa pienen hetken aikaa ja tehdä meditaatioharjoituksen, aamutervehdyksen joogamatolla tai vaikka venytellä. Miten sinä haluaisit aloittaa aamusi? Jopa kymmenen minuutin harjoitus aamuisin saa päivän käynnistymään ihan eri tavalla. Älä kuitenkaan ota harjoituksesta paineita tai syyllistä itseäsi, jos ei harjoitus aina toteudu. Aina voit kokeilla uudelleen, millainen on hyvä aamu sinulle juuri sinä aamuna. Youtube on täynnä erilaisia rentoutus-, keskittymis- ja meditaatioharjoituksia tai herättäviä lyhyitä aamujooga-videoita.

 

Muutama vinkki vielä lempeämpään aamuun: Aseta herätyskellon ääneksi lempikappaleesi tai lempeää linnunlaulua, kunhan vain heräät ääneen. Tee jo illalla valmiiksi aamupala sekä katso vaatteet pinoon, säästät aikaa aamusta. Esimerkiksi yön yli muhinut tuorepuuro on herkullinen aamiainen. Mikä voisi innostaa sinua seuraavana päivänä nousemaan ylös sängystä?

 

 

Artikkeli kirjoitettu ihanan Breathe -lehden innoittamana.

Menestyjät heräävät usein aikaisin aamulla.

Jos kiinnostuit enemmän, voit lukea täältä mm. 10 syytä, jotka rohkaisevat vaihtamaan aikaisempaan aamurytmiin

Kuinka lisätä aamulla mielenrauhaa koko päiväksi?

Moni haluaa aamutuimaan vältellä sähköpostia tai sosiaalista mediaa. Esimerkiksi Michelle Obama on kertonut heräävänsä hyvissä ajoin voidakseen hemmotella itseään hetken ajan ennen päivän koitoksia. Ja Oprah Winfrey puolestaan sanoo meditoivansa joka aamu 20 minuuttia, koska sen jälkeen hän tuntee olevansa täynnä toivoa, iloa ja tyytyväisyyttä. Lue lisää täältä ja nauti rauhallisemmasta päivästä! <3

 

Onnea ja rauhaa päivääsi <3

Virve Lähdesmäki